Afvalbeleid

De VVD Vijfheerenlanden is vóór een goed en toegankelijk systeem van afvalverwerking, maar tégen alle vormen van drempels hierbij zoals pasjes, betalen-naar-hoeveelheid en alle bureaucratie die daarbij komt!

Het afvalbeleid van de Vijfheerenlanden komt binnenkort op de agenda van Gemeenteraad. De voorstellen van het College zijn daarbij om overal ondergrondse containers te plaatsen en de inwoners van de Vijfheerenlanden te verplichten om een toegangspasje te gebruiken voor het inleveren van restafval in deze containers. Daarnaast

Dat gaat extra geld kosten en die kosten komen voor rekening van de inwoners. Maar wat erger is: het is géén oplossing voor het probleem! Het is wel een eerste stap op weg naar een systeem van ‘betalen naar hoeveelheid’ afval. Dat lijkt een erg sympathieke gedachte, maar als je er goed over nadenkt is het voorspelbare gedrag dat inwoners ervoor zorgen dat ze dus zo min mogelijk afval in gaan leveren. Dat is goedkoop. Waar blijft dan het afval? Juist: op allerlei plaatsen waar we dat juist niet willen hebben. Het levert gewoonweg méér zwerfafval op.

Onze gemeente is een erg schone gemeente, mede dankzij een erg open systeem van afvalinlevering en niet op de laatste plaats omdat er best veel mensen zijn in de Gemeente die een wandeling combineren met het opruimen van het weinige zwerfafval wat er nu nog ligt. Naast dat de voorstellen gaan leiden tot méér zwerfafval zou dat ook nog betekenen dat deze vrijwilligersbrigade moet gaan betalen voor het zwerfafval wat ze opruimen! Het moet niet gekker worden!

Hoe moet het dan wel? In november heeft de VVD Vijfheerenlanden hiervoor een uitgebreide notitie opgesteld en gestuurd naar het college. Deze notitie staat op de website van de VVD Vijfheerenlanden. Kortheidshalve vinden wij dat op de eerste plaats gewerkt moet worden aan afvalpreventie. Op de tweede plaats moet het bij afval goed gekeken worden welke producten of materialen hergebruikt kunnen worden. Geef meer en goede voorlichting aan de inwoners over het gescheiden inzamelen zodat het materiaal ook echt naar bedrijven kan die zorgen voor recyclingVerder zijn er inmiddels veel betere systemen voor nascheiding van plastic-soorten beschikbaar die leiden tot prima resultaten.Nadrukkelijk wijzen wij erop dat dit géén Gemeentelijk probleem is, maar een regionaal probleem. Als in de gehele regio hetzelfde systeem geldt, met zo min mogelijk drempels, is dat de beste garantie voor een goede start van recycling en van het terugdringen van zwerfafval. Het sturen met geld, met pasjes, betalen-naar-gewicht etc. is kostenverhogend, heeft als resultaat een ‘waterbed-effect’ waardoor er véél méér zwerfafval ontstaat en dat is iets wat we juist willen voorkomen.