In Vijfheerenlanden zijn werken, wonen en mobiliteit in gezonde balans

Wij versnellen de woningbouw met ons Bouwen-Bouwen-Bouwen-plan Een huis is een thuis. De plek waar je je veilig en prettig wilt voelen. Daarom is het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. Wij willen dat onze inwoners op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden. Een huis dat je kunt aanpassen aan de levensfase waarin je je bevindt. Maar de realiteit is anders. Op dit moment is de woningnood ook in Vijfheerenlanden hoog. Als VVD willen wij dat er 4000 nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. Wij pleiten voor de gemeente voor 30% sociale bouw, koop en huur, en 20% middendure woningen. Ondanks dat we al veel woningen bouwen moet het tempo verder omhoog. Met name in de dorpen waar al jaren weinig gebouwd is moeten er woningen bij. Wij staan bovendien voor grote opgaves als verduurzaming, vergroening en energietransitie. Als VVD pakken we deze uitdaging aan met een ondernemende blik en zorgen we dat er toekomstbestendig wordt gebouwd We zien deze opgaves als kans om te innoveren en de economie aan te jagen

Wij versnellen de woningbouw met ons Bouwen-Bouwen-Bouwen-plan

Een huis is een thuis. De plek waar je je veilig en prettig wilt voelen. Daarom is het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. Wij willen dat onze inwoners op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden. Een huis dat je kunt aanpassen aan de levensfase waarin je  je bevindt. Maar de realiteit is anders. Op dit moment is de woningnood ook in Vijfheerenlanden hoog. Als VVD willen wij dat er 4000 nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. Wij pleiten voor de gemeente voor 30% sociale bouw, koop en huur, en 20% middendure woningen. Ondanks dat we al veel woningen bouwen moet het tempo verder omhoog. Met name in de dorpen waar al jaren weinig gebouwd is moeten er woningen bij. Wij staan bovendien voor grote opgaves als verduurzaming, vergroening en energietransitie. Als VVD pakken we deze uitdaging aan met een ondernemende blik en zorgen we dat er toekomstbestendig wordt gebouwd We zien deze opgaves als kans om te innoveren en de economie aan te jagen

Mobiliteit

Meer woningen heeft als bijkomend effect meer verkeer. Om minder autogebruik te stimuleren moet de gemeente investeren in goede fietsverbindingen en efficiënt openbaar vervoer. Vanaf de drie knooppunten Vianen, Meerkerk en Leerdam is het daarbij mogelijk om snel en comfortabel diverse bestemmingen te bereiken. Om deze knooppunten te bereiken is een netwerk van vraaggestuurd OV  van en naar de dorpen nodig. Te denken valt hierbij aan vormen van een belbus maar ook aan de inzet van deelauto’s met en door vrijwilligers.

In onze uitgestrekte zal autoverkeer noodzakelijk blijven. Om de overlast hiervan terug te dringen zetten we in op het terugdringen van sluipverkeer bij Vianen en Meerkerk en de aanleg van rondwegen bij Lexmond en Nieuwland.

In Vijfheerenlanden zijn werken, wonen en mobiliteit in een gezonde balans

Wij kijken naar onze uitdagingen met een brede blik, meer woningen vraagt om meer banen, meer recreatiemogelijkheden, meer verkeer, dus nadenken waar ga je bouwen. Waar heeft groen voorrang en waar kunnen we passend in het landschap voldoen aan de woon en wegenbehoefte.

Wij zetten in op 15%groei van arbeidsplaatsen door een actief en stimulerend ondernemersklimaat. Doorontwikkeling van bestaande bedrijfsterreinen in Meerkerk, Vianen, Leerdam, Lexmond en Schoonrewoerd