Stem VVD: als u geen megagrote windmolens wil in Vijfheerenlanden

Maandag 21 februari heeft Thijmen Peter de With namens VVD Vijfheerenlanden deelgenomen aan de Ronde Tafel Windturbinevrij Lexmond. Een discussie met alle politieke partijen uit Vijfheerenlanden.

VVD Vijfheerenlanden staat voor gezond leven in een haalbaar en realistisch duurzamer Vijfheerenlanden en is daarmee voorstander van een realistische energietransitie.

Dat betekent een transitie gebouwd op:

• Isolatie en zuinigere apparaten, wat je niet nodig hebt hoef je ook niet op te wekken
  • Waar we lokaal produceren voor lokaal gebruik (dus niet VHL als electriciteitscentrale van heel Utrecht
  • Zon-op-dak: op elk dak waar dat kan
  • Windmolens: zo min mogelijk en op een schaal en maat die past bij lokale opwekking en gebruik. Passend in het landschap en op basis van duidelijkheid over de gezondheidsimpact (voorzorgprincipe)

Daarmee zeggen we duidelijk: megagrote molens van 140-240m tiphoogte passen niet in VHL !

Samenvattend blijkt Politiek Vijfheerenlanden het eens dat de plaatsing van (grote) windturbines bij Lexmond moet worden voorkomen en dat leidend in besluitvorming moet zijn de bescherming van de gezondheid van omwonenden (in een brede straal van meer dan 1 km) en de bescherming van de unieke purperreigerkolonie in de Zouweboezem.

Voor Vijfheerenlanden breed wordt aangegeven dat eventueel windturbines kunnen worden overwogen bij verkeers- en industriële knooppunten.

Vanuit Provinciale Staten Utrecht is tijdens de vergadering (Gerdien Bikker – CDA) gewaarschuwd dat, indien meerdere gemeenten windenergie weigeren, de provincie zal gaan aanwijzen.

Het dus cruciaal dat Vijfheerenlanden alert blijft en een scherp geluid blijft laten horen in de provincie: geen grote windturbines bij Lexmond en in de rest van Vijfheerenlanden!

Wetend dat het bestuur van de provincie Utrecht gevormd wordt door Groen Links – D’66 – PvdA – Christenunie – CDA zal die boodschap dus moeten komen van ons.

Stem met verstand, dus VVD !