Energietransitie

In Nederland buitelen de partijen over elkaar om de energietransitie zo snel mogelijk te realiseren, liever iedereen vandaag nog van het aardgas af dan morgen . Zonder goed beleid en een stappenplan betekent dit echter stappen in een peperduur en ongewis avontuur. De VVD is hier geen voorstander van, eerst moet duidelijk zijn waar de miljarden kostende rekening terecht gaat komen. Wat de VVD betreft is dat niet alleen bij onze inwoners.

Ook in de Vijfheerenlanden zijn er partijen die, zonder enig benul van de financiële consequenties, betogen dat de gemeente ongebreideld moet bijdragen aan de energietransitie. De VVD Vijfheerenlanden vindt dat de gemeente verstandig moet omspringen met het geld van de inwoners en de middelen slim moet inzetten. De gemeente moet goede initiatieven stimuleren, ondersteunen en indien nodig knellende regels versoepelen. Gratis geld uitdelen aan iedereen die een stapje in dit proces wil zetten hoort daar wat de VVD betreft echter niet bij.

De VVD zal zich inzetten voor het gebruik van duurzame energie, bijvoorbeeld door het weer in gebruik nemen van de energiecentrale in de Stuw bij Hagestein. Met deze centrale, de drie windmolens en het toenemende aantal zonnepanelen leveren we een groeiende bijdrage aan de transitie. De VVD is dan ook geen voorstander van uitbreiding van het aantal windmolens of zonnevelden. Alvorens dit soort ingrepen in ons mooie landschap te doen zien wij de grote hoeveelheid platte daken op bedrijfsgebouwen in onze gemeente als perfecte mogelijkheid voor grootschalige toepassing van zonnepanelen. Bureaucratische obstakels die dat in de weg staan moeten aangepakt worden.

Geen windmolens in Ameide dus! En ook niet in Leerdam, Meerkerk, Lexmond of Leerbroek.

Kies voor Doen. Stem VVD!