Bereikbaarheid en sluipverkeer

De VVD wil dat er een regio-brede aanpak komt van de problemen die het toenemende verkeer veroorzaken. De nieuwe gemeente ligt aan drie snelwegen en daarmee op een knooppunt in met name het noord-zuid verkeer.

Voor deze brede aanpak zijn zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als de provincies en Rijkswaterstaat nodig. Op dit moment worden de problemen het meest gevoeld in Vianen aan de Bentz-Berg, in het centrum van Meerkerk en in Leerdam waar de spoorwegovergang een knelpunt vormt. De verwachting is echter dat door het toenemende verkeer de overlast zal groeien, ook op andere plekken in de gemeente.  

Sluipverkeer Vianen en Meerkerk

Om de overlast van het sluipverkeer in Vianen en Meerkerk aan te pakken wil de VVD dat er een netwerk van slimme doseerinstallaties aangelegd wordt die op basis van meetgegevens de wachttijden bij die installaties aanpast. Het doel daarvan moet zijn het verkeer te bewegen op de A27 te blijven omdat sluipen over de binnenwegen geen enkele zin heeft. De daarvoor benodigde meetgegevens zijn al beschikbaar uit meetlussen in de snelweg, het gaat er nu om ze hiervoor te gebruiken en de benodigde installaties te plaatsen. Daar is Rijkswaterstaat bij nodig, evenals voor het plaatsen van informatieborden aan de snelweg met daarop de real-time reisduur over snelweg en binnenwegen. Bereikbaarheid is een speerpunt voor de provincie Utrecht, de VVD ziet in deze problematiek dan ook zeker een rol weggelegd voor deze en aangrenzende provincies. VVD Vijfheerenlanden lijsttrekker Hanneke van der Leun: “De problemen in Meerkerk en Vianen worden veroorzaakt doordat de A27 het verkeersaanbod niet aankan. Wij willen graag met de minister in gesprek over het naar voren halen van de al geplande verbreding en de verdere toekomst van deze snelweg. Daarnaast willen we graag haar inzet bij de geschetste aanpak met slimme technieken, zowel qua inzet als financieel. Het is een probleem voor de hele regio en voor de provincie, die kunnen dus niet verwachten dat wij dat als gemeente maar zelf moeten oplossen.”  

Leerdam

De problematiek in Leerdam wordt (nog) niet zozeer veroorzaakt door sluipverkeer maar meer door de verkeerssituatie in de stad zelf. Midden in de stad is een spoorwegovergang op een belangrijke route waar ieder halfuur de spoorbomen langdurig dichtgaan. Door het ontbreken van een goede ontsluitingsweg naar de nieuwe, nog groeiende wijk Broekgraaf is de verkeerstoename inmiddels van dien aard dat het verkeer vaak lang muurvast staat voor de spoorwegovergang. “Een deel van de aanpak moet hier bestaan uit de aanleg van een goede ontsluitingsweg voor Broekgraaf. De regio wil daarnaast ook de frequentie van de trein opschroeven naar een keer per kwartier en dat is nu onhaalbaar”, aldus Van der Leun. “Met de minister en de provincie wil ik in gesprek over de ondertunneling van de overweg. In het verleden weigerde de provincie Zuid-Holland daar aan mee te werken, ik verwacht dat er met Utrecht beter over te praten is.“


Kies voor Doen. Stem VVD!